Mer än 1000 ord...

Mer än 1000 ord...
om mig och IKT-kursen 2012


torsdag 26 april 2012

Lärplattfomstankar BILDA,FRONTER,EDWISE

Nu har jag testat BILDA-plattformen. Skapade en innehållssida med information om att det var dags med arbetsområdet Popkonsten, skapade en inlämningsmapp för de färdiga verken, skapade ett enkelt test där deltagarna kan se vad de egentligen vet om Popkonsten samt gjorde ett inlägg på Anslagstavlan om arbetet! Allt ihop på ca 10 minuter....
Tycker att Bilda fungerar som Fronter (i stort sett).
Visst, i början är det svårt att navigera bland de olika menyerna i produktionsvyn men när jag väl hittat det jag letade efter så gick det smidigt. I fronter som jag jobbar med till vardags finns det inte "produktionsvy" utan man skapar olika rum först och i dem skapar man sedan de olika innehållen, ger olika rättigheter vart efter det behövs i de olika uppgifterna osv.
Kanske är det för att jag är van vid Fronter, men jag kände att i Bilda var det svårt att veta var ens tester, sidor osv skulle synas in the end...

På vår skola har vi använt oss av Fronter sedan några år tillbaka. Där hittar eleverna schema, matsedel, mail och senaste nytt i sitt klassrum. De har tillgång till klassens gemensamma arkiv samt har ett eget arkiv. Kalendern finns på samma ställe och uppdateras allt efterhand som det skrivs in läxor och prov mm. De kan lätt maila lärare eller andra elever med sin skolmail och arbetar de hemifrån når de sina dokument och annan information från Fronter.
Som lärare har vi samma verktyg att tillgå, vi når alla klassrum, alla elever, gemensamma dokument och i kalendern ser vi både egna,andras och gemensamma aktiviteter. Forumet används flitigt för frågor som berör arbetslaget osv. Eleverna kan testa sig själv inom olika arbetsområden med självrättande eller inlämningsbara prov och vi kan ordna inlämningsmappar där allas arbeten samlas på ett och samma ställe.

Mitt ämne har eget "klassrum" där intressanta länkar, alla arbetsbeskrivningar och annat lektionsmaterial (powerpoints, filmer instruktioner mm ) alltid finns tillhands samt inlämningsmappar till eventuella arbeten, prov där de kan testa sina kunskaper inom olika "bild"-områden och länkar till våra Bloggar. Detta fungera ypperligt anser jag och eleverna användersidan på rätt sätt. Sorgligt nog säger de att jag är den enda läraren som egentligen "använder" Fronter!
Jag skulle lätt kunna använda mig av tex en blogg för samma syfte men eftersom alla ändå har allt annat på Fronter är det enklast att samla allt där.

De två problem jag och mina kollegor har uppmärksammat med Fronter är avsaknaden av en sökmotor i programmet, det blir nämligen måååååånga dokument och olika arkiv genom åren och man glömmer lätt VAR de olika sakerna sparades....Det andra problemet är att man inte kan flagga vissa mail. Har man väl läst ett mail så "försvinner" det. Inte så att det raderas men, när en miljon andra arbetsuppgifter ska göras och har gjorts så glöms just ett litet mail bort. Hade det kunnat markeras och finnas kvar på ens förstasida så hade det underlättat!

Nu ska vi snart gå över till Edwise. Vi ska gå introduktionskurserna under maj månad och hoppas mycket på denna plattform! Något helt fantastiskt som lär finnas på Edwise är online-frånvaroanmälan! Direkt en frånvaro registreras går det ett mail/sms till berörd förälder! Finns Fronters övriga funktioner samt önskelistan med flaggade mail och sökmotor så blir arbetslivet lite roligare och lättskött!

Jag hoppas att Edwise-kurserna ska lära ut hur man LÄTT och SNABBT skapar självrättande prov, inlämningsmappar mm. Iallafall till de av mina kollegor som inte använt Fronters utbud utan fortsatt med att ha knåpat på handskrivna pappersprov eller samlat in 50 noveller där hälften försvunnit under arbetets gång, kopierat nytt material till höger och vänster till alla "slarvmajor" osv.
Det kan vara svårt att lära "gamla hundar att sitta", speciellt om väldigt lite tid läggs på utbildning och förkovring, allt fler andra arbetsuppgifter läggs på lärarna och arbetstiden redan är fylld till bredden med annat!? Hur hinna ??

På vår skola har alla pedagogerna egna laptops sedan en termin tillbaka - äntligen! Innan dess gick det 10 pedagoger på 1 stationär dator!!!!
Det har börjat att satsas lite tid på att ge personalen mer IT-kunskap i vår kommun nu. En halvdag fick var och en välja valfri kurs, snart kommer en kurs till och en A-dag i höst. En IT-pedagog har anställts.....
Inte mycket men hoppas det kommer mer!?
Det krävs också att tekniken fungerar! Vårt kommunala trådlösa nätverket fungerar inte alltid som det ska och kommunen "envisas" med att inte har "fria" datorer och tex en gemensam lagringsplats någonstans ute i Cybern.
Tyvärr har vi inte datorer så det räcker till eleverna. Det går 3 elever på varje laptop- om vi har tur....(ofta ligger 10 datorer och väntar på de sällsynta besöken med IT-teknikernas handpåläggning!)
Lägg då till det trådlösa nätverk som inte fungerar, datorer som "laggar" så blir det inte så mycket tid över till att visa ungdomarna alla de fantastiska Web2.0 - verktygen!
Jag VILL men det går inte alltid!

Kanske nästa generation elever och lärare helt jobbar via vars en "Blackberry" / ipad , kopieringsmaskinerna har skrotats och alla "forum" ligger i grupper på FB?
Kanske vi inte ens träffas alla dagar utan lektionerna sker online via Skype eller annan videokonferans !?

Fast... trots allt det fantastiska med Web 2.0 och framtiden eventuella Web 5.0 så är mötet IRL något av det vikigaste för en människas liv, utveckling och utbildning!

1 kommentar:

  1. Härligt att läsa om hur du jobbar och tänker kring de digitala verktygen och de möjligheter som finns! Många har mycket att lära av dig och förhoppningsvis kan du sprida ditt tänk till dina kollegor. Hoppas EdWise ska leva upp till dina förväntningar - rent tekniskt finns de möjligheter du efterfrågar i alla fall :)

    /den nyanställda IT-pedagogen ;)

    SvaraRadera