Mer än 1000 ord...

Mer än 1000 ord...
om mig och IKT-kursen 2012


tisdag 8 maj 2012

Lärobjekt

Jag har skapat måååååååååånga lärobjekt i mina dagar. Dock har de "bara" hamnat på skolans lärplattform Fronter, i min Bildsal. Där kan jag och mina elever alltid nå dem oavsett tid på dygnet. Missar någon elev genomgången eller behöver titta en gång till så finns de alltid till hands.
Ofta använder jag det välbeprövade programmet Power Point som är lätt att använda och ger bra resultat.

Nu skulle dock lärobjektet ut på nätet och PP går varken att använda i Bloggen eller på Youtube.
Jag provade att använda Camstasia studio men lyckades inte så bra.
Hoppade därför snabbt över till ett mycket enklare program, nämligen Screen Recorder! Gratis och enkelt att använda via Screencast-o-matic.
Jag använde mig av en av mina senaste PP som handlar om identitet. Denna PP har jag använt med mina elever i åk 8 där de ska försöka reflektera över vem de är ,vad de tycker och tänker samt vad deras framtidsdröm är. Allt ska mynna ut i en gipsmask som gjorta av deras eget ansikte. Masken ska dekoreras både 2D och 3D med ord och bilder.

Jag märkte att jag fick fixa övergångarna till toning så att filmen inte blev så hackig.
Första gången jag provade att filma bildspelet hördes TV´ns ljud :O
Orkade inte ändra i PP så att musik spelades så istället spelade jag en lugn låt på laptopen medan filmningen pågick... Kanske inte världens bästa ljudkvalitet men det fungerade!

Programmet är busenkelt att använda. Så fort man valt start recording kommer det upp en streckad ram som går att flytta samt ändra storlek på. Därefter är det bara att starta bildspelet och trycka igång recordknappen. Att tänka på är dock de 3 första sekunderna innan inspelning... Kändes som att min PP hade för kort förstabild för att räcka.
När filmen är klar och du tryckt på stopp så kan du välja att ladda upp filmen till ditt Youtubekonto.
Klart!

Fantastiskt! Nu finns min PP till förfogande på Youtube för alla som funderar över sin identitet!
Funderar på att göra såhär med allt mitt material framöver!
Kanske dags att dela med mig på www.lektion.se !?


2 kommentarer:

  1. Vilken intressant presentation!
    Jag tänker använda den med de elever som läser profil media nu på måndag och testa att använda Screencast också.

    Tack för tipset och ha en bra vecka.
    Violeta

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Jag har letat efter något prgram som var lätt att använda! Tänkde testa detta i en årskurs 1. ska bli intressant att se vad de tycker. tycker abslot att du ska lägga ut detta på lektion.se så fler får ta del av detta bra tips!

    SvaraRadera