Mer än 1000 ord...

Mer än 1000 ord...
om mig och IKT-kursen 2012


onsdag 11 april 2012

Flickr.... Dela bilder....

Jaha...Nu har jag också ett Flickr-konto! A.K.A1971


Välkommen in att titta på mina (2) foton som jag lagt in, licensierat, taggat, placerat geografiskt och kommenterat.

Flickr är en enkel "tjänst" att använda sig av ; för att dela sina foton med andra.

Är du sedan väl insatt i Creative Commons alla regler går det att söka foton att använda till egna arbeten mm. Det gäller dock att du använder Avancerad sökning, annars tar det lååång tid!
En bra "letabildsida" som hittar fria bilder till dig snabbt och lätt är Search Creative Commons

Jag letade länge och väl tills jag hittade detta foto av PHREAK 2.O

Mina elever letar ofta bilder de kan använda sig av på olika sätt.
Ett av målen i Bild i Lgr11 är att kunna skapa egna bilder genom att återanvända andras bilder.....
Flickr är en av kanalerna de använder.
Dock tycker de ibland att det tar för lång tid så därför "googlar" de bilder istället.... men med tanke på de korta lektionspass de har till förfogande så gnäller jag inte!
Däremot kan jag tänka mig att skapa ett klasskonto åt de klasser som har fotografering som terminsuppgift. Då får man in diskussionerna om "upphovsrätten" på samma gång och på ett självklart sätt som de lätt kan relatera till då det är deras foton vi pratar om!

Det kan ju vara lite knivigt det här med att dela bilder med andra via nätet...då tänker jag mest på de foton som hamnar på Fejjan....där sprids diverse - ibland icke alltid så fördelaktiga - bilder...
DEN diskussionen är den första man bör ta med ungdomarna (och även föräldrarna) idag enligt min mening... Creative Commons får komma i andra hand. Vad tycker DU?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar