Mer än 1000 ord...

Mer än 1000 ord...
om mig och IKT-kursen 2012


måndag 21 maj 2012

Peer-to-Peer & Personlig lärmiljö

Ja alltid lär man sig något nytt!
Det här med att skapa mig en egen, personlig lärmiljö har jag aldrig reflekterat över.
Jag har använt mig av "Google-miljön". Via mitt konto där så jag har tillgång till alla deras tjänster...men att det skulle kunna kallas för min personliga lärmiljö ....det tänkte jag inte på.

Gav mig in på www.symbaloo.com  och skapade mig ett konto där och en Home webmix via "snabbstarten". Efter lite fifflande, meckande och trixande har jag nu skapat mig min egen personliga startsida. Vid första anblicken känns det som en "rolig grej" att ha denna sida med klickbara ikoner på som startsida. Lite som www.burkar.nu :)
Det första jag tänkte på var att nu slipper jag gå upp i Favoriterna och bläddra bland mina mappar.... Men det är ju INTE det som är vinsten!
ICKE, jag kan ju använda andras färdiga webmixar med ett enkelt sök, lägga till deras mix till min sida.... och lika lätt kan jag dela med mig av mina mixar till alla världen över.
Ge och ta, inte uppfinna hjulet en gång till, dra mitt strå till stacken, lätta på bördan osv osv.
Min Symbaloo med bra länkar om du vill arbeta med ipad i skolan. Håll tillgodo!


Där jag arbetar är jag nästan säker på att vår Lärplattform INTE hade gått att ersätta med ex Symbaloo...
Via vår lärplattform kan vi dela med oss av information, idéer, länkar, filmer, såväl sinsemellan pedagoger som ut till eleverna. Eleverna kan dela med sig via deras "klassrum" på samma sätt och det går smidigt att maila alla i kommunen... tycker det fungerar smidigt då # inte är verklighet än.

(Hela kommunens system behövt vändas ut och in på något sätt: alla elever skulle behöva få utbildning i Symbaloo, alla skulle vara tvungna att lägga in ikoner på startsidan som går till kommunens hemsida, kommunens hemsida skulle behöva innehålla email till alla pedagoger för att föräldrar och elever skulle kunna kontakta dem via email, alla elever skulle behöva ha en mailadress via en specifik leverantör så pedagogerna kunde nå dem, alla pedagoger skulle behöva lära sig skapa pdf, youtubefilmer av alla PP... allt material skulle behöva samlas så alla pedagoger, elever och föräldrar skulle nå dem. katten på råttan, råttan på repet osv. NEEEEEEJ! Hjääälp!)

Däremot skulle eleverna lätt kunna skapa egna symbaloo-startsidor.
Pedagogerna skulle kunna skapa och dela sina Webmixar med rekommenderade YouTube-filmer och sidor på nätet som passar de olika arbetsmomenten osv.
Men....det skulle krävas att # Pedagogerna vore IKT-pedagoger hela högen, att kommunen hade "fritt nätverk", eleverna hade datorer 1-1 och vore väldigt studiemotiverade/tränade på att arbeta via nätet - inte bara googla och facebooka... Tyvärr...dream on!
artikel i CS 2011

Jag skulle nog kunna skapa webmixar inom mitt ämne och dela ut till alla elever inför kommande arbetsområden -om alla skapat sina Symbaloo-konton först.
Smidigt att kunna samla inspirationslänkar och filmer på ett ställe...
Funderar dock på var/hur jag presenterar varje LPP (Lokal Pedagogisk Planering) Behöver jag göra alla till PP och Youtubefilmer?? Tar alldeles för lång tid.

Vet du hur/om man gör när det gäller "vanliga" dokument?





Det här verkar nästan FÖR bra för att vara sant! Vilken dröm!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar