Mer än 1000 ord...

Mer än 1000 ord...
om mig och IKT-kursen 2012


tisdag 22 maj 2012

Active vs Smart

...board alltså!
Gick på Konstfack för något år sedan och där fick vi en gedigen utbildning i användandet av Activeboard. Vi fick intyg på att vi var "Certifierade" Activeboard-användare och kunde även få utbilda andra. Var med i testgruppen som skulle prova och jämföra olika interaktiva tavlor inför vår kommuns upphandling därefter. Vår kommun valde dock Smartboard.

Jag har en Smart i min bildsal och nu börjar det komma fler och fler runt om i vår skola.
Nu har vi tre stycken till i våra nio klassrum.
Just att INTE alla har Smartboard i klassrummen gör att pedagogerna inte använder dem fullt ut.
Ofta filmvisning och PP, kanske någon som skriver ut sina anteckningar men det är allt.
Använder man inte programmet som medföljer, regelbundet så glömmer man.... mänskligt!

Själv har jag programmet på min privata laptop och fick IT-killarna till att installera Notebook på elevernas desktop. Nästa omgång det är dags att lära eleverna att skapa egna digitala presentationer kommer nog programmet att användas.

Skulle jag fått bestämma så hade jag nog valt Activeboard, men endast för teknikens skull. Ytan är som en whiteboard- hård och blank! BRA! -då är den lätt att torka av. Jämför den med Smartboarden som har mjuk yta = lättare att "rispa" hål i och få finger/penn-avtryck på. Lägg då till att på Smarten kan endast en styra det som sker. Skulle man råka hålla handen mot tavlan blir den "förrvirrad" och vet inte "vem" som bestämmer. På Activen kan små och stora barn hålla handen mot som stöd och ändå fungerar allt.

Än så länge har jag inte hittat några nackdelar med interaktiva tavlor. Har du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar