Mer än 1000 ord...

Mer än 1000 ord...
om mig och IKT-kursen 2012


torsdag 19 april 2012

WikiWiki

Hawaiianska för snabbt!
Wikipedia är ett uppslagsverk på nätet som ALLA kan vara författare i!

Träna lite innan du sätter tänderna i en riktig artikel!
Sandlådan    &     Wikipedia Nybörjarkurs



När man väl gått genom alla spelregler för eleverna skulle wikis säkerligen vara ett superbt arbetsredskap. Alla arbetar tillsammans, på ett projekt fast med olika arbetsuppgifter... alla kan delta oavsett om det finns "skrivsvårigheter" eller inte. Slutprodukten kan sedan lätt ses/läsas av alla överallt. Kan det bli bättre?
Jag tror dock att man ska börja med att arbeta med en "sluten" wiki  och gärna i mellanklasserna först...lusten att gå in och redigera i diverse artiklar kan kanske bli för stor för vissa "äldre" ?!
Största svårigheten som jag ser är den dåliga tillgången på datorer och fungerande nätverk på många skolor....

Kolla in sidan JAG skapat på Wikipedia!
Bildämnet

2 kommentarer:

  1. Har du testat Wikis.

    Jag har precis startat denna kurs och blev lite tänd på att låta mina elever jobba med Wikis. Jag ska planera med eleverna på tisdag och kanske nappar de på min idé. Mina elever är gymnasister så lusten att redigera kanske är stor, men samtidigt så gäller det att lära dem att opponera på andras texter så jag tror detta blir spännande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker ge mig på en wiki med några grupper, nästa termin... Återkom gärna med hur det går med er wiki och hur det blev med klåfingrigheten :)

      Radera