Mer än 1000 ord...

Mer än 1000 ord...
om mig och IKT-kursen 2012


måndag 9 april 2012

RSS

Web 2.0-uppgiftsdax....

Såg instruktionsfilmen för RSS och insåg att detta har jag ju redan! På 2 ställen...
Först har jag ett ställe bland mina Favoriter under fliken Feeds... där samlar jag Feeds från olika intressanta sidor.

Alla mina elever (100 st) har vars en blogg för bild-ämnet där det redovisar sina bildarbeten ihop med fakta, reflektion och utvärdering. Jag följer och kommenterar alla efterhand och har på min iGoogle-startsida mitt RSS-flöde så jag ständigt är uppdaterad med vad de små liven har för sig :)
(eller iallafall, när och om de redovisat sina arbeten för mig och sina läsare)
Passade dock på att lägga in alla elevbloggar i en egen mapp, lade till några intressanta IKT-bloggar i en annan mapp och fixade till fler mappar och sorterade in mina "Favoriter" däri.
Det här med mappar och stjärnor var nytt för mig!


Att använda sig av RSS-flödet är ett suveränt och enkelt hjälpmedel både inom mitt arbete och för privat bruk. Jag har som ovan skrivet Google Readers RSS & Feeds-fliken, och ser ingen anledning att nu eller i närmaste framtiden byta till någon "annans flöde".
Både pga att jag inte hittat några nackdelar än och för att jag använder mig av mitt Googlekonto till det mesta faktiskt. Youtube, Picassa, Blogger osv....

Fast... om du tipsar mig om ett BÄTTRE RSS-flöde som skulle passa just mig så kan jag (kanske) övertalas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar