Mer än 1000 ord...

Mer än 1000 ord...
om mig och IKT-kursen 2012


torsdag 18 oktober 2012

Flippa klassrummet!?

Att flippa klassrummet... ett arbetssätt jag jag stötte på under kurstiden.I korta drag beskrivet som : låt eleven se en film innan de kommer till klassrummet....(alltså i läxa) Välj ett väl valt youtubeklipp som berör arbetsområdet eller en filmad "genomgång" som du själv lägger på Youtube.
Då 
kan du inleda lektionen direkt med en uppgift ,ett läxförhör eller en gruppdiskussion utifrån det som visades på filmen....Eleverna kan även se filmen som repetition eller om de helt missade lektionen så finns ju filmen också till hands.Vad säger skolverket?
Exempel på matte-filmer
Använd medier i undervisningen!

Learnify - inspiration

Med en ipad spelar du lätt in dig själv eller din genomgång och lägger ut den på ett klick på Youtube. Du kan också filma elevernas muntliga redovisningar i bedömningssyfte.En lärare berättar om sitt arbetssätt


Det flippade klassrummet:
• ett sätt att öka samverkan och individuell tid mellan elever och lärare.
• en miljö där elever tar ansvar för och är medvetna om sitt eget lärande.
• ett klassrum där läraren är "guiden vid sidan" istället för "vise på scenen".
• en blandning av direkt instruktion och konstruktivt lärande.
• ett klassrum där eleverna som är frånvarande på grund av sjukdom eller ledighet, inte hamnar på efterkälken.
• en lektion eller genomgång där innehållet är sparat för att kunna granskas och förbättras.
• en klass där alla elever är engagerade i sitt lärande.
• en plats där alla elever kan få ett individuellt bemötande och hjälp.

1 kommentar:

  1. Eftersom "en lärare" med största sannolikhet är jag och det finns en CC BY NC ND licens (Creative Commons, http://www.creativecommons.se/ ) på min blogg så hjälper jag dig att lägga in hänvisningen till det du lånat här. :)
    Citatet kommer från min blogg som heter Kilskrift ( http://kilskrift.blogspot.se/ )och inlägget heter "Det flippade klassrummet ÄR..." ( http://kilskrift.blogspot.se/2012/10/det-flippade-klassrummet-ar.html )
    Jag har skrivit mycket om det flippade klassrummet på bloggen så läs gärna mer där . Gå också gärna med i Flippa klassrummet på Facebook.

    SvaraRadera