Mer än 1000 ord...

Mer än 1000 ord...
om mig och IKT-kursen 2012


torsdag 7 juni 2012

Creative Commons

Bildlärare och IKT-intreserad pedagog som jag är låter jag ofta mina elever blogga om sina arbeten. Ibland vill de visa orginalbilden som de skapat en egen parafras av, eller ett känt konstverk av någon konstnär.... Här är en bra sida att låta eleverna ta sig an innan de börjar blogga.
Läs stycket om att återanvända bilder

Ska ärligt säga att jag INTE varit så insatt i CC förut så de blogginlägg som skapats av mina första bloggare har inte så många "referenser"...
Men, jag har lärt mig nu och bättring skall ske! Nu ingår det ju till och med i Lgr 11 i Bild! BRA!

I min KTH-blogguppgift stod det att jag skulle kunna svara på nedanstående frågor efter avslutat arbete... Det är en djungel må jag säga!

Vad får vi egentligen göra med andras texter, bilder och musik?
Det beror på, du måste kolla efter ev CC-licens.
Vad går bra att lägga ut på webben?
Bilder, texter, musik som du skapat själv. Du kan använda dig av andras arbeten bara du kan referera till vem som är upphovsman.Vem har rätten till det kursmaterial lärare skapat och det som elever och studenter skapar?
De som är upphovsmännen.Får studenter kopiera läroböcker och spela in föreläsningar?
Man får kopiera en liten mängd av en lärobok, upp till 15 A4 sidor totalt/termin/elev. Kan man använda YouTube-material som kurslitteratur?
Ja om filmen har har CC-licens, Nej om det är en inspelning av ex konsert, TV-program osv och Ja om man själv är upphovsman till filmen.
Finns det några riktlinjer eller färdiga "licenser" jag kan använda mig av som upphovsman?
Youtube: Creative Commons CC BY-licens [tillskrivning – återanvändning tillåten]. Citaträtten kan användas, sätt "" och namnge verket/upphovsmannen.

Varför uppfinna hjulet en gång till? Här är en bra film om CC!

Hur ska personuppgiftslagen tillämpas vid e-lärande?
Mina uppgifter (namn, personnummer, telefonnummer, foto på mig osv får inte delas till andra utan mitt samtycke... PUL
Kan läraren av integritetsskäl hindra publicering av sina lektioner/föreläsningar på Internet? Är PowerPoint-presentationer, inspelade föreläsningar m.m. allmänna handlingar?
Det är upp till läraren/forskaren att bestämma. URL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar